News
Kulmapainot - perusta hyvälle alustalle
Posted by Sami Oja on
Miten renkaita tulisi radalla lämmittää?
Posted by Sami Oja on
Muistuuko mieleen video Kimin viimeisestä Austinin F1 kisan lämmittelykierroksesta Ferrarilla? Muut veivasivat laidasta laitaan pitkällä takasuoralla ja Kimi ajoi keskellä suoraan. Kimi tiesi mitä tekee. Mutkittelu lämmittää paremmin käsiä kuin renkaita. No ei ehkä ihan näin, mutta... Renkaat lämpenevät parhaiten pitkissä kitkaa vaativissa ajosuorituksissa. Eli pitkissä jarrutuksissa, kiihdytyksissä ja kaarroksissa. Lämpöä saa helpoiten renkaisiin pitkillä jarrutuksilla, jolloin lämpöä syntyy renkaan pintaan ja säteilee ja siirtyy renkaan sisällä olevaa ilmaan myös jarruista. Lyhyet kaarrokset eivät riitä. Paras tapa, esimerkiksi lämmittelykierroksella, on yrittää ottaa omaa tilaa ja tehdä mahdollisimman pitkiä ja voimakkaita jarrutuksia ja kiihdytyksiä ja mahdollisesti ajaa moottorilla jarrua vasten, tosin...
SmartyCam motorsport kamerat - nopea tie videoanalyysiin
Posted by Sami Oja on
22.2.2022 AKK päätti että kaikissa Rata-SM autoissa tulee olla in-car videokamera. Tästä tuli meille hyvä syy avata kattavasti kameroiden hyödyt ja ominaisuudet. In-car kamera on kuluerä, joka kannattaa käyttää järkevästi. Älä tyydy pelkkää action-kameraan, vaan hanki motorsport kamera, jolla voit analysoida omaa ajoasi videodatan avulla ja esittää videot medioissa. Vahvimmat vaihtoehdot ovat kiistatta AiM SmartyCam kamerat ja Video VBOX tuotteet. Molemmilla tuotteilla päästään pitkälti samaan tavoitteeseen, erot syntyvät pääosin makuasioista ja yhdistätkö kameran tiedonkeruujärjestelmään vai käytätkö sitä pelkältään. Tässä blogissa on kuvattu AiM SmartyCam tuotteita. LINKIN takaa lisää paljon tietoa VBOX tuotteista. SmartyCam motorsport kamerat lman ulkoisiakin antureita, voit SmartyCam...
Rengaslämpötila datan mittaaminen osa 2.
Posted by Sami Oja on
Rengaslämpödatan tarkastelu tiedonkeruuohjelmalla on silmiä avaavaa. Koska renkaan lämpö syntyy sen tekemästä työstä, rata-ajossa renkaat lämpenevät eniten kaarteissa. Renkaat lämpenevät myös kovissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, mutta muulloin renkaat jäähtyvät. Jopa niin, että ilmassa oleva rengas jäähtyy vähemmän kuin asfaltin pinnalla pyörivä rengas. Alla olevassa kuvassa on esitetty yhden Alastaron kierroksen oikean eturenkaan lämpötila mitattuna monipistelämpötila-anturilla yhdestä pisteestä. Punainen viiva on lämpötila ja sinen auton nopeus. Oleellista kuvassa on havaita kuinka paljon rengas jäähtyy suorilla ajettaessa: 72 °C >> 40 °C (max >> min) ja kuinka paljon lämpötila vaihtelee kierroksen aikana. 1. Vinkki jos mittaa rengaslämpöjä IR-pistoolilla tai pyrometrilla varikkosuoralla, niin varikolle ajo pitää...
Jarrupalojen & levyjen sisäänajo / brake pad & disc bedding
Posted by Sami Oja on
Tavoite on sisäänajossa on saada palat kisalämpötilaan, mutta kuitenkin niin että se tehdään vähitellen. Jos lämmitys tehdään liian nopeasti, palan pinta lasittuu. Sisäänajo tulee tehdään kevyellä jarrupainella, noin 50 % käytetystä kisajarrupaineesta. Sisäänajon jälkeen palojen tulisi saada jäähtyä, mutta jos se ei ole mahdollista voidaan sisäänajo suorittaa esim. kisan lämmittelykierroksella. Tämä lyhentää hieman palan ikää, mutta hyvä suorituskyky voidaan näin myös saavuttaa. Palat lämmitetään sisäänajossa noin 500 °C lämpötilaan. On siis normaalia, että palat savuttavat sisäänajon aikana ja pinnoitteet palavat pois. Sisäänajo voi vaatiia jäähdytyskanavien sulkemisen (muista avata ennen kisaa!). Kisapalat ovat yleensä valmistettu niin että lämmitys 500 °C lämpötilaan on jo tehty,...