Kulmapainot - perusta hyvälle alustalle

Julkaissut Sami Oja

Yleisesti tavoite kulmapainojen ristipainolle on rata-autossa on 50%, siis vasen etu + oikea taka tai oikea etu + vasen taka kulmapainon summa auton kokonaispainosta. Puhutaan ristipainoista. Jos autossa on korkeussäädettävät jouset, niin säätö 50% jakoon on teoriassa mahdollinen. Jos autossa ei ole säädettäviä jousia, voi säätöä tehdä jousen ja kiinnityspinnan shimmauksella ja lisäpainojen tai painavien osien sijoittelulla.

Huomioi että tarkka kulmapainojen säätö ottaa aikaa. Kulmapainojen säätäminen tulisi tehdä erittäin tasaisella alustalla. Muutaman millin korkeusheitto nurkkien mittaustasossa vaikuttaa merkittävästi kulmapainoihin. Tee mittaus niin tasaisella alustalla kuin mahdollista. Suositeltavaa on se toteuttaa säädettävien levyjen päällä.

Kuva 1. Pyörä laskettuna keskelle Proform vaakaa säätölevyn päällä.

Ennen säätöä, kannattaa kallistuksenvakaajan toinen pää irrottaa säädön ajaksi. Lisäksi kannattaa säätää rengaspaineet vakioksi kaikkiin pyöriin.

Kuva 2. Säädä tasaiset rengaspaineet kaikkiin pyöriin.

Jotta tasolevyjen korot on mahdollista säätää linjalaserin avulla, tulee säätölevyjen tasot tätä ennen säätää vaakatasoon kulma-anturilla. Pienikin säätölevyn tason kulma pilaa korkeuseromittauksen.

Hyvä lähtökohta ensimmäiseen mittaukseen on vakioasetukset etu- ja taka-akselilla, eli sama jousien korkeus. Jos säätö on tehty jo aikaisemmin, aloita tarkastamalla auton tilanne.

 

Kuva 3 ja 4. Säätölevyn kulman mittaus (vas.). Säätölevyn välisen korkeuden mittaus linjalaserin avulla (oik.).

Kun lasket auton vaakojen päälle, liikuta autoa tämän jälkeen edestakaisin muutamia senttejä. Näin poistat ripustuksen mahdollisesti renkaisiin aikaansaaman sivuttaisjännityksen. Älä aja autoa vaakojen päälle ja heilauta samalla säätölevyjä. Pyri sijoittamaan rengas tarkasti keskelle vakaa.

Huomioi auton massassa kaikki varusteet, polttoaine, kuskin paino ajovarusteineen, jne.

Kuva 5. Prosentuaaliset massat ja kokonaismassa (ei ristipaino).

Kun lisäät jousen esijännitystä, kasvaa kyseisen kulman ja ristikkäisen kulman paino ja pääsääntöisesti paino muissa kulmissa laskee, mutta säätö vaikuttaa jossain määrin myös saman akselin viereiseen nurkkaan. Muista säädön jälkeen auton liikuttelu edestakaisin.

Tavoittele noin 50±0,5% ristipainoa. Samaanaikaan etu- ja takanurkkien painoerotavoite tulisi olla noin 15 kg. Huomioi tässä kuitenkin vaakojen ilmoitettu tarkkuus. Kun olet lähellä tavoitepainojakoa, kanattaa mittaus toistaa, nostamalla auto ylös ja laskemalla vaaoille takaisin.

Esijännityksen säädössä kannattaa olla maltillinen, yksi kierros jousella muuttaa yleensä jo huomattavasti painojakoa. Suurilla säädöillä on myös vaikutusta auton korkeuteen ja asentoon mikä kannattaa huomioida ainakin aero-autojen kanssa.

Proform vaa't kertovat suoraan ristipainot. Alla näkyvässä kuvassa on esitetty vasen etu ristipaino: etu vasen + taka oikea = 50,6% kokonaismassasta. Langattomilla Proform vaaoilla säätötyö onnistuu yhden tekijän toimesta ja voit ottaa näytön mukaan autoon istuessasi punnituksessa kuskin paikalla. Taulukoi kaikki tulokset ylös, niin muistat miten palaat säädöissä takaisinpäin tai teet korjauksia myöhemmin. 

Kuva 6. Vasen etu ristipaino 50, 6% kokonaismassasta.

 

Kuva 7. Säädöllä saavutettu ristipaino 50,0%. Akselien vasen vs. oikea ero 24 kg.

Vinkki 

Kun olet säätänyt säätölevyt tarkasti samaan tasoon, saat samalla hyvän mahdollisuuden Camber ja aurauskulmien tarkastukseen. Camber kulmamittaus on helppo tehdä kulmamittarilla ja auraus luotilankojen avulla.


Jaa tämä julkaisu



← Vanhempi julkaisu