Miten renkaita tulisi radalla lämmittää?

Julkaissut Sami Oja

Muistuuko mieleen video Kimin viimeisestä Austinin F1 kisan lämmittelykierroksesta Ferrarilla? Muut veivasivat laidasta laitaan pitkällä takasuoralla ja Kimi ajoi keskellä suoraan. Kimi tiesi mitä tekee. Mutkittelu lämmittää paremmin käsiä kuin renkaita. No ei ehkä ihan näin, mutta...

Renkaat lämpenevät parhaiten pitkissä kitkaa vaativissa ajosuorituksissa. Eli pitkissä jarrutuksissa, kiihdytyksissä ja kaarroksissa. Lämpöä saa helpoiten renkaisiin pitkillä jarrutuksilla, jolloin lämpöä syntyy renkaan pintaan ja säteilee ja siirtyy renkaan sisällä olevaa ilmaan myös jarruista. Lyhyet kaarrokset eivät riitä.

Paras tapa, esimerkiksi lämmittelykierroksella, on yrittää ottaa omaa tilaa ja tehdä mahdollisimman pitkiä ja voimakkaita jarrutuksia ja kiihdytyksiä ja mahdollisesti ajaa moottorilla jarrua vasten, tosin jarrua vasten ajaminen voi lämmittää vain eturenkaita, jarrubalanssista riippuen. Myös pitkät, korkean sivuttaiskiihtyvyyden kaarteet toimivat, mutta niiden tekeminen kisan lämmitelykierroksella voi olla mahdottonta.


Jaa tämä julkaisu



← Vanhempi julkaisu Uudempi julkaisu →